De uitstoot van CO2 en stikstof moet drastisch omlaag in Nederland. Verschillende sectoren lijden hier al onder zoals de boeren en de bouwmarkt. Een andere sector die waarschijnlijk gaat lijden onder de maatregelen van de tweede kamer is de luchtvaartsector. De tweede kamer wil eigenlijk dat sector in Nederland door blijft groeien maar omdat de vliegtuigen veel schadelijke stoffen uitstoten vindt de tweede kamer dit minder aantrekkelijk klinken. Het laatste nieuws vandaag wijst er op dat Rotterdam Airport minder mag groeien. Veel kamer leden zijn het met elkaar eens. De groei die we de afgelopen tientallen jaren hebben gehad gaat niet zo door. De fijnstofuitstoot moet verminderd worden. Eerst was er een plan om Lelystad Airport te openen en het verkeer op Schiphol te verminderen maar nu zijn er weer veel vragen onder de kamer leden of het wel zo slim is om dit plan door te laten gaan. Enige knelpunten waar ze zich zorgen om maken zijn: geluidsoverlast, veiligheid en de impact van fijnstof op de gezondheid. Het stikstofbeleid is iets wat vele projecten overhoop gooit in Nederland. Veel organisaties moeten de projecten aanpassen aan het beleid of volledig cancelen. Het laatste politiek nieuws bleek zelfs dat de tweede kamer het hele project Lelystad Airport wil afblazen. Volgens de tweede kamer kost het te veel schade aan de omgeving. Zo klagen vele bewoners dat er veel geluidsoverlast zal zijn en dat de natuur rondom het vliegveld zal verdwijnen. Daarnaast is de uitstoot van de fijn stoffen een ander groot probleem. Wat is precies de impact van stikstof en CO2 op de gezondheid van de mens. Niet alleen Lelystad Airport zorg voor meer groei in de luchtvaatsector. Ook Schiphol wil haar vluchten verhogen met tien procent. Het aantal vluchten ligt nu op 500.000 en zal toenemen naar 550.000. De gezondheid van de burger staat voorop dus de kans is groot dat deze plannen gecanceld worden. |
https://www.redactie24.be/ |